blogi

Palautteen anto on taitolaji osa 3

10 kohtaa palautteen ottamisesta vastaan.

Palautetta saadessaan siitä pitäsi aina voida keskustella rauhassa.

Meillä on joitakin kulttuurisia tapoja suhtautua palautteeseen oudosti, erityisesti myönteiseen palautteeseen. Kun suomalaisen takkia kehaisee hienoksi, hän vastaa kiireesti: ”Voi tämä on ihan vanha ja kamalan värinenkin. Sain puoli-ilmaiseksi kirpputorilta!” Miksei siihen voi todeta esimerkiksi: ”Niinkö? Pidän tästä kyllä kovasti itsekin!

Jos myönteisen palautteen vastaanottaminen on noin vaikeaa, niin ihmekös, jos korjaava palaute laittaa kiemurtelemaan.

Palautteen saaminen on tärkeää työssä kehittymisen vuoksi. Asiallinen palaute auttaa suuntaamaan omaa toimintaa oikein tavoitteeseen pääsemiseksi. Palaute ei siis tarkoita, että työntekijän koko persoonaa arvioitaisiin hyvä–huono-akselilla. Juuri siksi on tärkeää, että palautteen antaja on tarkka ja täsmentää, mikä toiminta on hyvä tai heikko ja miksi. Korjaavan palautteen kohdalla on tärkeintä osoittaa, mihin suuntaan tekemistä pitäisi muuttaa. Se on jopa tärkeämpää kuin tekemisen kritisointi.

1. Jos et saa palautetta työssäsi, pyydä sitä. Esimiehesi ei ehkä osaa tai uskalla antaa sitä.  Esimieheltä voi kysyä: ”Miten tämä tilaisuus mielestäsi meni? Mikä oli hyvää? Mitä järjestelyissä voisi parantaa ennen seuraavaa?”

2. Jos saat liian varovaista ja suurpiirteistä palautetta, tee palautteen antajalle tarkennuskysymyksiä: ”Mikä kohta tässä mielestäsi menee heikosti? Millä tavalla se onnistuisi paremmin? Miksi?”

3. Jos saat mielestäsi liian negatiivista palautetta, tee niin ikään tarkennuskysymyksiä. Esimiehesi ei ehkä osaa paloitella toimintaa riittävän pieniin osiin, vaikka tarkoittaakin kritisoida vain jotakin pientä kohtaa työssä. Kysy myös, millainen tulos olisi hänestä hyvä.

4.  Varmista, että ymmärrät täysin, miten sinun odotetaan palautteen saatuasi toimivan. Kysy vaikka: ”Ymmärsinkö nyt oikein: jos teen tämän ensin ja tämän vasta sitten, tulos on parempi?”

5. Jos et saa mielestäsi myönteistä palautetta, kun ansaitset sitä, kysy esimieheltä, onko suorituksessa hänestä silti jokin vika. Jos vikaa ei ole, hän voi antaa myönteistä palautetta. Jos hän ei kuitenkaan osaa sitä tehdä, voit tyytyväisenä sanoa itsellesi: ”Hyvin se silti meni!”

6. Varmista, että sekä sinulla että palautteen antajalla on aikaa käydä pieni keskustelu aiheesta. Jos on kiire, pyydä, että siirrätte asian tiettyyn myöhempään ajankohtaan.

7. Kerää palautetta myös kollegoilta. Kehittäkää työyhteisöön rakentavan palautteen tapa, jossa jokainen voi saada ja antaa palautetta. Loukkauksia ei pidä hyväksyä, vaan palautteen pitää auttaa saajaansa joko parantamaan toimintaansa tai iloitsemaan siitä, että onnistui hienosti. Kiitoksista saa nauttia! Myönteinen palaute ei ole keneltäkään pois, mutta se motivoi.

8. Paina saamasi palaute mieleesi ja pyri toimimaan sen mukaisesti. Analysoi toimintaasi asiakeskeisesti, äläkä suostu loukkaantumaan toimintasi arvostelusta.

9. Kysy joskus myöhemmin palautteen antajalta, onko tekemisesi kehittynyt palautteen osoittamaan suuntaan.

10. Kun saat palautetta, opit tunnistamaan, mikä rohkaisee ja ohjaa parantamaan ja mikä taas harmittaa tai masentaa. Niin osaat itse jatkossa antaa rakentavaa palautetta.

Ei kommentteja

Julkaise kommentti