blogi

Palautteen anto on taitolaji osa 2

Viime blogipostauksessani (Palautteen anto on taitolaji, osa 1) kauhisteltiin palautteen antamisen vaikeutta. Nyt puhutaan siitä, miten annetaan palautetta hyvin ja rakentavasti. Kolmannessa osassa ensi viikolla otetaan palautetta rakentavasti vastaan.

Työpaikalla pitäisi olla hyvä palautteen antamisen kulttuuri. Jos sitä ei ole, eikä palautteen antamiseen tai saamiseen luonnollisena asiana ole totuttu, kynnys on korkea kumpaankin suuntaan. Valmius palautteen väärinkäyttämiseen ja väärinkäsittämiseen on silloin vahva.

Kaikenlainen palaute tähtää siihen, että työntekijä tietää, mihin hänen halutaan pyrkivän työssään, miten pitkällä hän on tavoitteessaan ja miten hänen kannattaa edetä.

Palautetta ei anneta henkilön persoonasta eikä hänen lahjoistaan tai lahjattomuudestaan vaan työstä, jota voi kehittää.

 

1. Odota, että tilanne on sopiva: ei keskellä kiirettä ja paineista tilannetta. Ei myöskään mielellään perjantaina tai juuri loman alla.

2. Anna myönteinen palaute kaikkien kuulleen, korjaava palaute kahden kesken. Kun kaikki kuulevat yhden saaman hyvän palautteen, vahvistuu myös heidän tietämyksenä siitä, miten asia tulee hoitaa.

3. Totuttele antamaan palautetta muulloinkin, kuin asioiden ääripäissä; kun menee upeasti tai päin seiniä. Kerro havainnostasi, ole mahdollisimman tarkka.  ”Kuulin, miten puhuit äskeisen, reklamoivan asiakkaan kanssa. Asia näytti hoituvan hyvin, ja asiakas vaikutti lähtiessään tyytyväiseltä”.

4. Ei tarvitse välttämättä kertoa millä kaikilla tavoin käytetty työtapa tai muu on huono. Riittää, kun kerrot, miten se kannattaisi jatkossa tehdä. Perusteluksi sopii esimerkiksi: ”Sillä tavalla se hoituu vielä nopeammin… helpommin… tarkemmin…

5. Älä pidä sanelupalautteita vaan anna toisellekin mahdollisuus esittää näkemyksiään. Keskustele. Kysy työntekijältä, miksi hän näkee parhaaksi toimia juuri niin kuin toimii. Hänellä voi olla siihen hyvä syy. Jos hänellä taas ei ole mitään erityistä syytä, hänen on helppo alkaa toimia ohjauksesi mukaisesti.

6. Moni ottaa asiallisenkin palautteen loukkaavana tai menettää intoaan. Pyri tunnistamaan herkkä henkilö ja tuomaan tarvittaessa korjaamisen ohella esille myös jokin hänen onnistumisensa.

7. Kun joku alkaa toimia antamasi palautteen mukaisesti ja asia kohentuu, kerro huomiosi hänelle – ja muille. ”Jarkko teki vähän uudenlaisen, hienon raportin. Näytätkö sen muillekin Jarkko?”

8. Anna rohkaisevaa palautetta yrittämisestä ja hyvästä asenteesta, vaikka homma ei sillä kertaa olisi mennytkään putkeen.

9. Käyttäydy kypsän aikuisen tavoin, älä kiihdy tai puhu asiattomasti vaikka toinen kiihtyisikin. Perustele asiasi hyvin.

10. Palautteen antaminen on johtamisen työkalu. Korjaava palaute on usein välttämätöntä, mutta jos on mahdollista antaa myönteistä palautetta, se kannattaa antaa, sillä myönteinen palaute ohjaa toimintaa tutkimusten mukaan voimakkaammin.

Ei kommentteja

Julkaise kommentti