blogi

Mainoskatkoille toimintaa jääkaapilla käynnin sijaan

Moni karkaa lempisarjan mainostauolla jääkaapille, mutta minä istun nenä TV-ruudussa ja katselen innolla mainoksia. En siksi, että haluaisin imeä itseeni ostoherätteitä, vaan koska saan sairaalloista nautintoa mainosten argumentoinnin tutkimisesta.

Ensinnäkin: Kun mainoksen argumentteja purkaa, ymmärtää paremmin, keille se on suunnattu. Sen ymmärrettyään voi vaivattomasti päätellä, keille tauot tarjoava ohjelmakin on suunnattu. Usein huomaan seuraavani aivan väärää ohjelmaa; en kuulu kohderyhmään.

Toiseksi: Kun tunnistaa, mihin tunteisiin, tarpeisiin tai pelkoihin mainos vetoaa, oppii jotakin myös vaikuttamisesta. Vaikuttamaanhan mainos on luotu.

Esimerkki: Muuan mainoksessa kuvataan, miten perhettäsi uhkaa vääjäämättömästi pelottava bakteeri-invaasio, jos käytät kotona pala- tai pullosaippuaa, jota kosketaan käytettäessä. Sen sijaan, kun hankit saippua-annostelijan, joka tuuttaa ainetta kouraan pulloa koskematta, suojelet perheesi tuolta kauhealta kohtalolta. Kukapa ei haluaisi tuntea itseään vastuulliseksi perheen pääksi, joten teemme joskus uskomattomia asioita säilyttääksemme tuon tunteen. Tästä tarpeesta näet yhden todisteen esimerkiksi katsomalla marketin vaippavalikoimaa. Samaan tarpeeseen luodaan jatkuvasti uusia tuotteita.

MTV:n sivulla kerrotaan, että tunteisiin vaikuttava mainonta on tutkitusti tuplasti tuloksellisempaa kuin puhtaasti informatiivinen mainonta. Erottuvat tunteisiin vetoavat kampanjat lisäävät brändin mainetta, ja brändin maine taas lisää kuluttajien maksuhalukkuutta.

Ei kommentteja

Julkaise kommentti