blogi

Keskustelu fiksummaksi

Olin äskettäin tsemppaamassa muuan työyhteisöä tulemaan viestinnän ja vuorovaikutuksen keinoin paremmin toimeen keskenään. Tuossa iloisessa ja myönteisessä yhteisössä moni asia oli jo yllättävän hyvässä kunnossa, joten aluksi epäilinkin tulleeni kutsutuksi paikalle turhaan. Vähitellen muutama seikka kuitenkin valkeni ja paljasti joitain räikeitä hankaluuksien lähteitä.

Kävimme läpi assertiivisen vuorovaikutuksen periaatteita ja porukka suorastaan poksahteli innosta, kun vuorovaikutushaasteisiin selvisi syitä, jotka olisivat hoidettavissa ja vieläpä melko helposti.

Lounastauolla jälkiruoan tienoille päästäessä olin kuitenkin saanut niin paljon tuon joukon keskinäisiä keskustelunäytteitä, että loppupäivän aluksi kaivoimme esiin vanhat Gricen keskustelumaksiimit 60-luvun lopulta.  Ne tuntuvat todella yksinkertaisilta, mutta näköjään niitä on hyvä kertailla aina joskus.

Grice antoi keskustelulle tällaisia periaatteita:

1. Kun keskustelet jostakin, kerro asiaan liittyen sopiva määrä: älä kerro kaikkea muinaisista roomalaisista alkaen, sillä kukaan ei jaksa sitä kuunnella. Kerro kuitenkin riittävästi, jotta muut ymmärtävät, miten asiasi liittyy aiheeseen, eikä heidän tarvitse arvailla sitä. Tätä sanotaan määrän maksiimiksi.

2. Älä kerro sellaista, mihin et usko itsekään, tai mitä et osaa perustella. Jos sinulla ei tunnu olevan sanottavaa, voit olla myös hiljaa. Tätä sanotaan laadun maksiimiksi.

3. Pysy niin lähellä asiaa, että muut voivat käsittää asiasi liittyvän aiheeseen. Älä siis rönsyile liikaa. Tätä sanotaan yhtenäisyyden periaatteeksi.

4. Puhu niin selkeästi, että muiden on helppo ymmärtää tarkoituksesi. Vältä vihjailua, monitulkintaisuutta ja monisanaisuutta. Tämä on tavan maksiimi.

Kuka tahansa keskustelija osaa odottaa näitä asioita toiseltaan, vaikka ei olisi ikinä kuullutkaan Gricestä tai maksiimeista. Kun rikot niitä tuntuvasti, muiden arvio sinusta keskustelijana romahtaa. Joskus aivan pienetkin huonot tavat voivat hankaloittaa yhteisön keskinäistä viestintää. Silloin ei tarvitse hakea syyllisiä, riittää, kun tiedotetaan ja omaksutaan parempi tapa. Usein se tarkoittaa yksinkertaisesti samaa kuin toisten huomioon ottaminen.

 

 

Ei kommentteja

Julkaise kommentti