blogi

”Ei meidän alan ja yrityksen asiat kiinnosta ketään”

Otsikon perättömän väitteen kuulen usein kursseillani, joilla opetan kaikki ihmiset tuottamaan tekstiä juuri silloin kuin haluavat, inspiraatiota odottelematta.

 

Yksi tekstitaidon vapauttamisen suurimpia anteja on, että tekstihanansa löytänyt voi kirjoittaa blogia harrastukseensa tai työhönsä liittyen. Iloisimpia heureka-ilmeitä olen nähnyt yrittäjillä, jotka yhtäkkiä ymmärtävät voivansa tuottaa itse yrityksensä nettisivujen tekstit ja blogit tai vaikka e-kirjat; nuo sisältömarkkinoinnin emmeet. He poistuvat kurssilta tanssien.

Säännöllisesti kuitenkin kurssilaisista löytyy joku, joka on kyllä löytänyt tekstihanansa, mutta esittää innottomana tuon otsikon väitteen: ”Ei se meillä toimi kuitenkaan…”.

Olen jo välillä miettinyt, pitäisikö pitää erikseen kirjoituskurssin täydennyskurssi aiheesta ”Mistä kaikesta voin kirjoittaa blogipostauksia”. Ajattelin tässä nyt kuitenkin heittää joitakin esimerkkejä mitenkään rajaamatta toimialaa, yrityksen kokoa tai sitä toimiiko se B2C vai B2B.

16 aihelähdettä yritysblogiin

1. Yrityksessä on hyviä ja huonoja kokemuksia omasta toiminnasta, asiakkaista, luonnonvoimista tai verottajasta. Niistä saa monesti kirjoitettua asiallisia, neuvovia, humoristisia tai huvittavia pätkiä.

2. Yritys on – toivottavasti – saanut asiakkailtaan palautetta; kiittävää, korjaava tai parjaavaa. Kiittävästä kertominen on hauskaa ja voi jopa innostaa joitakin lukijoita. Korjaavasta kertominen on rehellistä ja uskottavaa, etenkin, kun siitä on otettu opiksi ja kehitetty toimintaa. Parjaavasta kertominen voi olla hauskaa, sillä korjaavan palautteen ei pitäisi koskaan olla parjaavaa kolautetta. Jos on, osuu pilkka palautteen antajaan.

3. Myyjät ja myyntiedustajat kuulevat jatkuvasti asiakkaiden vastaväitteitä, selityksiä sille, miksi eivät osta. Myyjillä on tietenkin niihin sopivia kumoavia argumentteja, joista voi kirjoittaa hyvän postauksen, jossa väitteet tulevat kumotuiksi etukäteen.

4. Lähes joka alalla joihinkin tuotteisiin tai toimintaan liittyy yleisiä väärinkäsityksiä tai vääriä käyttötapoja, jotka leviävät sitkeästi. Niitä voi niinikään kumota etukäteen perustellen yrityksen blogissa. Tapauskuvaukset ovat tarinoina helppolukuisia: ”Kun Matin uusi lumilinko tukehtui ensiajolla”.

5. Yrityksen ja tuotteiden synty- tai kehitystarinat, tai tarinat siitä, miten eri osaajat tulivat taloon ja ovat viihtyneet. ”Olin mukana perustamassa tätä linjaa ja siitä on tullut rakas lapseni!

6. Menestystarinat siitä, miten tuotetta tai palvelua kehiteltiin. Miten huolellisesti suunniteltu pensaleikkuri aluksi takkuili ja oli jo lentää roskalavalle, kunnes joku asiakas vahingossa otti sen väärinpäin käteensä ja huomasi sen erinomaiseksi tukkinostimeksi. Kunnon tarinaan liittyy väistämättä pelko, vastoinkäyminen ja vasta koettelemusten jälkeen voitto.

7. Miksi jokin tuote, toiminto tai palvelu tehtiin juuri näin eikä noin. Ehkä postaus aiheesta vastaa asiakkaiden tms. lausumattomiin kysymyksiin.

8. Miten alalla mene tai ei mene? Mitä on tulossa lähitulevaisuudessa ja miksi? Ole alasi tulevaisuudentutkija tai -arvaaja.

9. Esille kaikki hulluimmatkin ideat, joita joskus on heitetty uusiksi tuotteiksi. Tällainenhan käy jopa koemarkkinointina!

10. Tarinat parhaista asiakkaista, heidän suhtautumisestaan ja puheistaan. Heitä ei tarvitse tunnistaa. Nimet voi kyllä muuttaa, kunhan asia säilyy aitona. Mahtavin vaikutus on tietenkin asiakkaalla, joka tulee mukaan ja suostuu esiintymään tunnistettavana!

11. Tuotteille löytyneitä uudenlaisia käyttötapoja. Muovilusikoista valmistetaan lampunvarjostimia ja autonvaloumpioista kattokruunuja… Hupi ja itseironia ei ole turhuutta. Se luo myönteistä kuvaa yrityksestä ja brändistä.

12. Käyttäjien kokemuksia tuotteista/palveluista heidän itsensä kertomana. Tämän täytyy olla aitoa, muu menee tökeröksi mainokseksi ja karkottaa lukijat.

13. Tuotteiden käytön ongelmia ja ratkaisuja. ”Minä ostin tämän vempeleen pyörääni, eikä se toiminutkaan. Sitten keksin tehdä sille näin, ja nyt se on aivan lyömätön!”

14. Työesittelyjä: Näin syntyi… tehtiin… kokeiltiin… ”Näin Erkki luo kansainvälisen kilpakampauksen, katso video.” ”Tässä meidän henkilöstöpäällikkömme Raija tulee toiseksi rallissa, mukana selitykset.” ”Näin uusi painokone tuotiin halliin.”

15. Arkipäivä, jossa ei aina tehdä tuottavaa työtä, vaan joskus haetaan myös pontta ja jakamista sen työn tekemiseen: ”Meidän porukka haki kuntoa Leviltä. Jaska voitti kahden viikon loman katkaisemalla jalkansa mäessä.”

16. Kaikki ne aiheet, jotka laittaisit yrityksesi verkkosivun FAQ-palstalle (frequently asked questions, usein kysytyt kysymykset) käyvät mainiosti blogipostauksiksi!

Ja noin pari miljoonaa muuta aihetta.

 

Hubspotin mukaan 57 prosenttia – siis yli puolet – aktiivisesti bloggaavista yrityksistä saa bloginsa ansiosta uusia asiakkaita.

Haastavinta yritysblogin pitäminen voi olla suuressa yrityksessä, jossa pörssikurssi voi heilahdella syystä kuin syystä kuin vaahteranlehti pudotessaan. Sen sijaan hyvä, aktiivinen blogi voi olla tasavertaistava työkalu pienelle yritykselle näkyvyyden luomisessa. Onko yrityksellä edes varaa olla bloggaamatta?

Ei kommentteja

Julkaise kommentti